MENÜ

2014.03.15. 18:45

Csónakos Pergető Világbajnokság

Írország/ Enniskillen 2013.10.12-13.

Évről évre jól felkészült, rutinos pergető csapatok népes tábora vág neki az országos bajnokságnak, hogy a sorozaton való megmérettetése során kivívják maguknak a világbajnokságon való indulás jogát. Az egész országot átfogó helyszíneken lezajlott válogatókon az első három helyen végzett csapatok alkották a 2013-as Írországban megrendezésre kerülő pergető vb keretcsapatot. Mint utóbb kiderült nem csak a bajnokságon való jó szereplés volt a legnagyobb feladat. A távoli verseny helyszín első sorban a logisztikai feladatokban rakott terhet a csapatok vállaira. A speciális felszerelések, mint egyrészes horgászbotok, halradarok és nem utolsó sorban a műcsali arzenál és nem utolsóm sorban súlya dilemma elé állította a csapatokat. Mit vigyenek, és mit hagyjanak otthon? Szövetségi kapitányunk Pankotay Gellért és tolmácsunk Forgó András kitűnően és precízen oldották meg a csomagjaink sorsát.  A repülő szigorú súlyhatárai miatt a gls csomagküldést választották. Az indulás előtt már egy héttel kiutaztak a fejenként 40 kg- os csomagok. Még így is sok mindent szelektálni kellett, hogy mindenből legyen, amire szükség lehet az ismeretlen vízen való horgászathoz. Számos teher nyomta még a szervezők hátát, mint a repülő jegyek, bérautók, a szállás, csónakok stb.  Nem is tudja az ember mennyi mindenre kell odafigyelni egy kilenc fős csapat kiutazása során.

Mint minden verseny előtt itt is a meghorgászandó vízről való előzetes információ begyűjtése volt az első feladat. Miután az ír szervezők megadták a versenypálya koordinátáit térképek és fényképek alapján tájékozódtunk a víz jellegéről. Ebben nagy segítségünkre voltak külhonba szakadt magyar honfitársaink. Bodnár Zoli önzetlen segítsége óriási jelentőséggel bírt, hiszen Ő azon a folyón horgászik rendszeresen, ahol a vb-t rendezték. Csali választásban és az általa használt horgásztechnikával nagyban hozzájárult a magyar csapat felkészüléséhez.

Egy hosszabb 12 napos túrát terveztünk. Igaz, hogy a versenypályán csak a verseny előtt lehet edzeni két napot, de a folyó más szakaszán lehetőségünk volt a víz jellegét több napon át feltérképezni. Ezért a versenyre való felkészülést két részre osztottuk. Az első öt napban feltérképezzük a versenypályán kívüli területet, és az ott szerzet ismereteinket felhasználva sikeresebben nézhettük át a versenypályát a rövid kétszer 6 órás felkészülés során. Három csónakból nap, mint nap jártuk a folyó kanyarulatait. Kerestük a tipikus haltartó helyeket. Sekély nádszegéllyel ölelt, hinaras lefűződéseket, összeszűkült, gyors folyású szakaszokat, kisebb holtágakat horgásztunk meg. Számos csalit és szín kombinációt és vezetési technikát próbáltunk ki. A csapatok az esti megbeszéléseken osztották meg a nap tapasztalatait, hol és milyen helyen találtak értékelhető halakat. Ezen a vb- n a sügér 22cm, a csuka 50 cm feletti mérete került a mérlegelő lapokra. Számos helyen sokszor tömérdek mennyiségben volt jelen a sügér, de a mérethatár alatt volt a többségük. Az edzésnapok végére a célhal a csuka lett. Ezek átlagos hossza az 50- 90 cm között volt. Az ígért halbőség ellenére azért minden kifogott halért meg kellett dolgozni.

A két napos hivatalos edzésen a versenypályát két részre osztottuk fel. Ez egyik felét az első két csapat horgászat meg. A várost átszelő folyó sok helyen stégekkel, kikötőkkel tarkított, mely a sügerezőket csábította el kisebb nagyobb sikerrel. Itt sem lehetett számottevő eredményt elérni a méreten felüli sügérfogásokkal. Csukákat viszont lehetett csípni az edzésen begyakorolt slideres technikával és plasztik csalikkal. Pali és Én a folyó torkolati részét vettük célba. Ahogy egyre jobban haladtunk a folyón lefelé egy szerteágazó, szigetekkel tarkított, tározó jellegű víz tárult elénk. Óriási terület behorgászása lett a feladata csónakunknak. A medret fürkésző radar hol 2-3 méteres mélységet mutatott, hol pedig a 10-12 méteres mélységből visszaverődött jeleket rajzolta a képernyőre. A gyakran szeles időjárás ezeken a több száz hektáros nyílt területeken mutatta meg igazán erejét. Dacolva a sokszor félméteres hullámokkal jártuk be a terület egy részét. Figyeltük a konkurens csapatok mozgását és próbáltunk iránymutatást venni általuk. Sokszor elárulják a frekventáltabb helyeket jelenlétükkel. Mivel több csapatnak csak a két hivatalos edzésnap állt rendelkezésükre ezért nem tehették megy, hogy csak félrevezetés képen bolyongjanak a vízen.

A nehézségek ellenére, amit a horgászvezetőnkkel való kommunikáció sem könnyített meg, két jónak ítélt helyet találtunk. Egy partszéli, a féderhorgászok által használt versenypályán és egy medervédő kövezés mélyebb szakaszán találtunk halakat. Több csukát és ami ritka számba ment ,több méreten felüli sügeret is sikerült megszákolnunk. A versenyen, ha a csuka nincs étvágyánál a sügér menekülő útvonalkén jöhet számításba.

A Csörgő- Antal és a Takács- Fürtös páros a pálya felső szakaszát térképezték fel.  Kevesebb halat találtak, ami szétszórtan volt jelen a pályán. Radikálisan új csalit nem sikerült találni, az edzésnapokon használt sliderek, kisméretű gumihalak és körforgók itt is hasznosnak bizonyultak. A sügerekre a méret alatti egyedek voltak a jellemzőek.

A verseny előtti este nagy dillema előtt állt a szövetségi kapitány. Döntést kellett hozni, hogy az elő nap merre induljanak a csapatok. Ez igen nehéz volt, hiszen egy ilyen nagy területet még három csónakkal sem lehet meghorgászni két nap alatt. Sok helyre el sem jutottunk, így könnyen érheti meglepetés a csapatokat. A csapatokkal közösen arra az elhatározásra jutott kapitányunk, hogy a Tarsoly- Varga páros által behatárolt helyeken kezd a magyar válogatott az első versenynapon. Az induló párosokat az országos bajnokság eredményei alapján Takács László és Fürtös Attila valamint Antal  Gábor és Csörgő Milán alkotta. Próbáltunk minél több információt átadni az általunk tapasztaltakról. Hova álljanak, mit keressenek a radaron és hogy mivel horgásszanak. Csalikat és vezetési technikákat beszéltünk meg az eredményesség érdekében. Térkép szerint találtunk egy oda vetető utat is, így a partról tudjuk majd segíteni a csapatokat. Nem maradt más hátra csak a felszerelések rendszerezése és a pihenés, felkészülvén a nagy napra.

Reggeli után izgatottan tettük meg a sokadjára megjárt utat a szállásunktól a verseny helyszínéig. Latolgattuk a lehetőségeinket. A kapitányi meatingen az egyes rajtszámot húzva bíztunk abban, hogy a kiválasztott helyre legalább az első csapatunk oda fog érni. Ez az indulás után kissé meghiúsulni látszott, mivel a versenybírónk nem volt hajlandó a rajt utáni hullámverések közepette versenyre kelni a többi csónakkal. A csapat kérése ellenére a mezőny után poroszkálva hagyták el a rajt helyszínéül szolgáló szálloda kikötőjét.

A csapatokkal rádión tartottuk a kapcsolatot, közben az autóval kerestük azt a partszakaszt, ahova őket irányítottuk. A helyválasztás tekintetébe megoszlott a mezőny. Az edzéseken tapasztaltak szerint a csapatok egyharmada felfelé, a többiek a torkolat felé indultak el. A parthoz érve örömmel láttuk, hogy a magyar válogatott mindkét csapata el tudta foglalni a kijelölt területet. Nem kellett sokat várni Takácséknak már meg volt az első értékelhető csukájuk. Anal Gabiéknak pedig több halat is sikerült akasztani, több kikövetésük is volt. Sajnos értékelhető haluk még nem volt a verseny első felében. Az első versenynap kiértékelése után Takács László- Fürtös Attila három csukát és 10 méretes sügeret fogott, ami a 14. helyre volt elég.  Antal Gábor és Csörgő Milán párosnak 5 csuka ment el a horogról, egy sügeret fogtak a végére, amivel a 27. helyen végeztek. A magyar csapat a 13. helyen zárta a napot az eredmények alapján.

A mérlegelő lapok átböngészése után világosan látszott, hogy taktikánkat jól választottuk meg.  A stabilan horgászó orosz csapatok 6 és 8 darab csukát horgásztak össze nagy területeket behorgászva. A 15 darab csukát zsákmányul ejtő olasz csapat egy elzárt, alig észrevehető bejárattal összekötött holtágban zavartalanul tevékenykedett. Sajnos a horogról lemaradt 5 csuka rányomta bélyegét az eredményeinkre.

Kapitányunk Pankotay Gellért úgy döntött, hogy a második napon a biztos eredményt horgászó Takács- Fürtös páros és a Tarsoly Mihály- Varga Pál párosok indulnak el. Takácsék a pálya felső szakaszát horgásszák meg, ott ahol edzésen egy nagy csukát fogtak fenék közel. Mi az általunk talált helyen próbálunk a lemaradt halakból horogra csalni egy párat.

A második napon is sikerült a kiszemelt helyre beállnunk. Nem horgásztak a közelünkben csapatok ezért zavartalanul kezdhettünk bele a versenybe. Az edzéshez hasonló pozíciót vettünk fel a csónakkal, amit rövid radarozás után tettünk meg. Persze nem olyan egyszerű a medret kutatni úgy, hogy közben a motort egy ír kormányos kezeli. Bizakodóan kezdtük vallatni a vizet, de az első órákban nem tudtunk még kapásra sem jutni. Mindketten a csukát erőltettük, mert tudtuk, hogy csak a méretesebb egyedekkel tudjuk utol érni az első nap elhúzott mezőnyt. Abban is biztosak voltunk, hogy a dobogósokat már nem érjük utol, de számunkra a becsületes helytállás volt a tét.  Miután üresnek bizonyult a pálya a cserkelő horgászat mellett döntöttünk. Végigdobáltuk azt a partszakasz, ahol Gabiéknak több haluk is elment, de a víz még mindig néma maradt.  Egy sekély, benyúló partszakasz előtt végre Palinak ütötte meg csaliját egy kis csuka. Ez a csuka az 56 centis hosszával ismét lelket öntött belénk. Visszaálltunk reggel meghorgászott ruganyra és az utolsó órában taktikát váltottunk. Pali maradt a csukák horgászatánál Én pedig a sügereket vettem célba. Mivel a víz felsőbb rétegeiben nem találtuk a halakat ezért a mélyebb 6-8 méteres törésen kerestük azokat. Nem kellett sokat dobni Palinak egy nagyméretű villantóra jelentkezett egy kapása. Első pillanatokban érezte, hogy nagyobb lesz az elsőnél. Gyors fárasztás után egy 82 centiméteres csukát szákolhattunk meg. Akkor Én is azt a típusú villantó kanalat tetten fel, ami Palinak is működött.  Néhány dobás után nekem is sikerült halat akasztanom a mederfenék közelében vezetett kanállal. Sajnos a hal egy-két bólintás után megszabadult a szájába akadt horogtól és lemaradt. Még izgatottabban folytattuk a horgászatot, mert éreztünk megtaláltuk a helyzetnek megfelelő csalit és jó helyen vagyunk. már csak az órát kellett figyelni, hogy időben elinduljunk visszafelé, elkerülve az esetleges késésért kapott büntetőpontokat. a lázas hajrában még egy értékelhető sügeret sikerült a nagyméretű villantóval megfognom. Sajnálattal vettük tudomásul. hogy abba kell hagynunk a pecát és nem tudtuk kiaknázni a meg talált halakat. Akkor még nem ismertük a többi csapat eredményét, de arra számítani lehetett, hogy kevesebb halat fogtak, mint az előző nap.

A kikötőbe érve tudtuk meg Takácsék 3 csukát fogtak. Sikerült egy szép 100 cm halat megszákolniuk, aztán sokáig hal nélkül dobáltak. A verseny vége előtt a kikötő közelében álltak meg és ott fogtak két csukát a meder közepén horgászva. Kis szerencsével így a kiértékelés végén tudtuk meg, hogy a második nap a magyar csapat az ötödik helyen végzett. Sajnos az előző nap 13. helyével az összesítés után csak a 11. helyre volt elég az eredmény.

Szokás szerint a záró banketten az eredményhirdetést követően kóstolót kaphattunk az ír nemzeti hagyományokból. Mind a zene és tánc, mind pedig az ételek terén is. Vacsora közben a csapatok átadták a mára hagyománnyá vált apró ajándék csomagjaikat egymásnak. Erre a vb-re rendesen felkészült a magyar válogatottunk. A szponzoroknak köszönhetően bőséges ajándékcsomagot tudtunk átadni a versenyen részvevő csapatoknak. Ízelítőt kaptak a hazai wobbler és műcsali gyártók kínálatából, valamint kóstolót a Tokaj hegyaljai borok íz világából.

A haza utazást úgy időzítettük, hogy legyen elég időn összecsomagolni a nem kis mennyiségű felszerelésünket és kipihenni a két hét fáradalmait. Átbeszéltük a horgásztúra és a verseny tapasztalatait.

A verseny helyszínének két napos megismerése még mindig kevésnek bizonyult a hatalmas terület miatt. A radarok ebben jó segítséget nyújtottak, ennek használata követel még némi gyakorlatot a csapatoktól. A verseny előtti előkészületek és a kinti logisztikai feladatokat tökéletesen oldottuk meg. A csapatok fegyelmezettsége és hozzáállása mind tökéletes volt.  A magyar csapat minden tagja pozitívan értékelte a vb szereplést, persze van még mit tanulni és változtatni. Első lépésként a szövetségi kapitánynak szabad jogkörrel kell rendelkeznie a válogatott keret összeállításában. A vb edzésein mutatott pillanatnyi eredmények alapján kell a versenyre összeállítani a csapatokat. Nem szabad az itthon elért országos bajnokság eredményeit szigorúan alapul venni a döntés folyamatában. Sokszor teljesen más adottságú vízen kell horgászi, mint az itthoni válogató versenyeken. Ez a szabály sajnos rányomta bélyegét a magyar csapat eredményére. Rutinszerűvé kell válnia a nagy területek gyors és hatékony meghorgászásának. Minden horgásztechnikát ismerni és használni kell egy ilyen rangos és erős nemzetközi mezőnyben.

Összességében elmondható, ha egy kis szerencsével többet tudtunk volna a bőröndökbe gyömöszölni, akkor nem csak a táj szépségeit, a z ír emberek vendégszeretetét, a változatos horgászvizek képeit, hanem még egy- két érmet is a polcainkon tudhatnánk.

Még nincs hozzászólás.
Csak regisztrált felhasználók írhatnak hozzászólást.

PONTOS IDŐ

Indulás: 2006-09-03

Barátaink képei

CASINO SPIELE, hit counter, fx, keno software, Online Casino Reviews

Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.    *****    Amway termék elérhetõ áron!Tudta, hogy az általános tisztítószer akár 333 felmosásra is alkalmas?Több info a weboldalon    *****    Florence Pugh magyar rajongói oldal. Ismerd meg és kövesd az angol színésznõ karrierj&#232;t!    *****    Fele királyságomat nektek adom, hisz csak rátok vár ez a mesebirodalom! - Új menüpont a Mesetárban! Nézz be te is!    *****    DMT Trip napló, versek, történetek, absztrakt agymenés:)    *****    Elindult a Játék határok nélkül blog! Részletes információ az összes adásról, melyben a magyarok játszottak + egyéb infó    *****    Florence Pugh Hungary - Ismerd meg az Oppenheimer és a Dûne 2. sztárját.    *****    Megnyílt az F-Zero Hungary! Ismerd meg a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-sorozatát! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    A Cheer Danshi!! nem futott nagyot, mégis érdemes egy esélyt adni neki. Olvass róla az Anime Odyssey blogban!    *****    A 1080° Avalanche egy méltatlanul figyelmen kívül hagyott játék, pedig a Nintendo egyik remekmûve. Olvass róla!    *****    Gundel Takács Gábor egy különleges könyvet adott ki, ahol kiváló sportolókkal a sport mélységébe nyerhetünk betekintést.    *****    21 napos életmódváltás program csatlakozz hozzánk még!Január 28-ig 10% kedvezménnyel plusz ajándékkal tudod megvásárolni    *****    Szeretne egy olyan általános tisztítószert ami 333 felmosásra is elegendõ? Szeretne ha csíkmentes lenne? Részletek itt!!    *****    Új játék érkezett a Mesetárba! Elõ a papírral, ollóval, és gyertek barkácsolni!    *****    Tisztítószerek a legjobb áron! Hatékonyság felsõfoka! 333 felmosásra elengedõ általános tisztítószer! Vásároljon még ma!    *****    Hayashibara Megumi és Okui Masami rajongói oldal! Albumok, dalszövegek, és sok más. Folyamatosan frissülõ tartalom.    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    333 Felmosásra elegendõ! Szeretne gazdaságosan felmosni? Szeretne kiváló általános tisztítószert? Kiváló tisztítószerek!    *****    Ha tél, akkor téli sportok! De akár videojáték formájában is játszhatjuk õket. A 1080°Snowboarding egy kiváló példa erre